fredag, april 30, 2010

Vintern rasat ...



Fredagen den 12 mars hade våren slagit ut inomhus.


Nu, sju veckor senare, har den hunnit ikapp utomhus också.
.
Förutom att njuta av forsythian så fortsätter jag att frossa i penséer. Speciellt de småblommiga sorterna har jag svårt att motstå. De finns i så många härliga färger och jag brukar blanda hej vilt (det tycker jag man kan göra med penséer).
.
När våren går över i sommar har jag svårt att göra mig av med dem. Då klipper jag ner dem och planterar om dem tätt tillsammans i ett par krukor. Sedan brukar de blomma långt in på hösten. De småblommiga är mer tacksamma eftersom de inte växer sig lika långa och rangliga som de storblommiga sorterna.
.
.
.
.
Vårstjärnor har börjar dyka upp lite här och där både i gräsmattan och i rabatterna, men jag vet inte var de kommer ifrån. Vad jag kan påminna mig har jag aldrig planterat några sådana. Men de verkar trivas och det dyker upp fler och fler för varje dag. Läste att deras latinskanamn betyder "snöfröjd" och att de behöver kalla vintrar för att blomma. Kanske har de legat och väntat på en kall vinter. Vackra är de och inte verkar rådjuren äta dem heller så jag vågar nog föra in dem på listan över rådjurssäkra växter.

.
Trevlig valborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar