måndag, april 19, 2010

Säsongstart!

Nu har säsongen startat! Trots att det fortfarande är kallt och frost varje natt har jag satt årets första lökar och fröer. Så nu är det bara att hoppas på att värmen kommer.
.
Eftersom jag rensade och gjorde klart allt i landet i höstas så behövs det inte så mycket förarbete. Det enda jag gör, eftersom jag har styv lerjord, är att lägga på ett lager med gödslad torv som jag krattar ner lite lätt innan jag börjar plantera. Ju mindre man rotar runt i jorden desto bättre är det, för då håller den kvar fukten.
.


Lök kan man sätta tidigt, så snart jorden reder sig, och i år hittade jag en färdig blandning av sättlökar från Nelsons. Den består av silverlök, gul och röd lök och dessutom var lökarna värmebehandlade vilket förhindrar att de går i blom ifall de utsätts för kyla (speciellt rödlöken är känslig för kyla). Lökodlingen har jag täckt med fiberduk tills vidare.


.
I en pallkrage, som jag har täckt med plastlock, har jag satt en rad vardera med rädisor, morötter och sallat. Rädisorna är av den avlånga sorten (Esmaralda) och fröerna har jag köpt från odla.nu. Rädisor är ju snabbväxande så med lite tur och värme borde jag kunna skörda om fyra fem veckor.
.

.
Morotsfröerna har jag också köpt från odla.nu. Det är en fröblandning med morötter i alla färger från lila till vitt. Det skall bli spännande och se hur de tar sig. Har bara odlat vanliga orange morötter tidigare.
.
Sallaten är en fröblandning som jag hade kvar från förra året med olika sorter i rött och grönt.

.

Till sist har jag satt min favoritblomma. En ringblomma (Triangle Flashback) i lila, rosa och gult som jag också hittat på odla.nu och som jag inte kunde motstå. Många tycker att ringblommor är tråkiga men det är nog den mest tacksamma och rikblommande sommarblomma man kan odla. Den är lättskött, självsår sig gärna och blommar hela sommaren och hösten till frosten kommer. Så nu hoppas jag bara att jag inte varit för otålig med att börja sätta frön och att de inte ruttnar i kylan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar