fredag, april 16, 2010

Jag skall bli som tjuren Ferdinand



Jag minns tydligt doften av freesia från det jag var liten och följde med mamma till blomsteraffären. Och det är kanske därför jag gillar freesia så mycket. Tyvärr är det ju inte en blomma som man går och köper på samma sätt som till exempel ett knippe tulpaner, även om det är en mycket hållbar snittblomma. Men i sommar planerar jag, precis som tjuren Ferdinand, att sitta på altanen och lukta på mina freesior.


Jag har nämligen köpt några freesiaknölar och planterat i en kruka. Just nu står krukan inomhus på ett ljust ställe. Där får den stå några veckor till innan jag ställer ut den på altanen. Jag får dock hålla ett öga på den inomhus så det inte blir för varmt för då försenas blomningen.
.
Freesia kommer från Sydafrika och klarar inte av svenska vintrar så på hösten (i god tid innan första frosten) måste knölarna tas upp och övervintras på ett torrt och svalt ställe.
.
Så nu väntar jag otåligt på att något grönt skall börja sticka upp i krukan.
Fortsättning följer ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar